X

اساسنامه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران

 

فصل اول_کلیات

ماده ۱ _اهداف و موضوعات فعالیت:

به منظور ساماندهی فرایند تولید و صادرات پوست، سالامبور، وت بلو، کراست، چرم و محصولات چرمی، (پشم، کرک، مو) و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف انونی توسعه در این گونه موارد و دفاع از منافع مشروع اشخاص حقیقی و حقوقی عضو و افزایش قدرت رقابت آن با کالاهای مشابه خارجی در بازارهای جهانی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران به استناد بند (ک) ماده (۵) قانون تشکیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ماده (۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مطابق با مفاد زیر تشکیل می گردد.

ماده ۲_نام:

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران

ماده ۳_هویت:

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران که در این اساسنامه اختصاراً «اتحادیه» نامیده می‌شود، در اجرای بند (ک) ماده (۵) قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مصوبه ١٣۶٩/١٢/١۵ و اصلاحیه ١٣٧٣/٩/١۵ و ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و با موافقت و نظارت اتاق ایران تشکیل می‌شود و دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل می باشد و به صورت صنفی، حرفه ای، تخصصی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می‌کند.

ماده ۴_تابعیت:

تابعیت «اتحادیه» ایرانی است.

ماده ۵_اقامتگاه:

 اقامتگاه قانونی اتحادیه در تهران میدان امام خمینی اول امیرکبیر شماره ۵۷۷ طبقه پنجم می باشد.

در صورت تغییر اقامتگاه قانونی «اتحادیه» مراتب در روزنامه کثیرالانتشار منتخب آگهی می شود و نیز کتباً به اطلاع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواهد رسید.

ماده ۶ حوزه فعالیت:

حوزه فعالیت «اتحادیه» سراسر ایران است. «اتحادیه» می تواند پس از تصویب هیئت مدیره و تایید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراکز استان شعبه و در شهرستانها و خارج از کشور نمایندگی دایر کند.

 تبصره: شرایط تشکیل شعب و نمایندگی باید مطابق با آیین‌نامه‌های اجرایی ذیربط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باشد.

 ماده ۷_مدت فعالیت:

مدت فعالیت اتحادیه از تاریخ ثبت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نامحدود است.

 

فصل دوم وظایف و اختیارات

ماده ۸_ وظایف و اختیارات «اتحادیه» عبارتند از:

٨-١-تلاش برای ساماندهی امور مرتبط با تولید و صادرات؛

٨-٢-کسب اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف برای عرضه به اعضا؛

٨-٣-مشارکت گروهی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها و تهیه و تنظیم پیشنهاد های مرتبط با تولید کالاهای مربوطه؛

٨-۴- ایجاد ارتباط با بانک ها و سازمان های اعتباری کشور و همچنین سازمان های مالی و پولی بین المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی به اعضا؛

٨-۵- ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف «اتحادیه» و اطلاع رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات مربوطه؛

٨-۶- انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مرتبط با ماموریت «اتحادیه» در داخل و خارج کشور؛

٨-٧- حمایت از منافع مشترک اعضا و ارائه خدمات حقوقی و مشورتی به ایشان؛

٨-٨- تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت تولید و صادرات؛

٨-٩- ایجاد فرصت‌های همکاری و توسعه فعالیت برای اعضا؛

٨-١٠-مشارکت در تدوین و اجرای استانداردهای مورد نیاز و انجام کنترل های کیفی و رتبه بندی های مورد نیاز؛

٨-١١-معرفی اعضا به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت استفاده از خدمات و تسهیلات قابل ارائه؛

٨-١٢- برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز اعضا و برگزاری همایش های تخصصی و میزگردها و همچنین حضور در همایش های مختلف داخلی و خارجی و ترجمه و تالیف مقالات حرفه‌ای؛

٨-١٣-برگزاری یا حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی مرتبط با ماموریت «اتحادیه»؛

٨-١۴-اعزام هیئت‌های تجاری و بازاریابی به کشورهای خارجی و نیز دریافت هیئت های تجاری و بازاریابی از کشورهای خارجی؛

٨-١۵-جلوگیری از انجام رقابت‌های ناسالم اعضا با یکدیگر از طریق هماهنگی های درون تشکلی و پس از آن اعمال ضوابط کمیته انضباطی اتاق ایران؛

٨-١۶-کوشش برای رفع اختلاف فی‌مابین فعالین مربوطه و پذیرش حکمیت در این خصوص؛

٨-١٧-ایجاد بستر و ساز و کار لازم جهت پذیرش وظایف اجرایی دولت که در اجرای قوانین پنج ساله توسعه اقتصادی، قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و دیگر قوانین مربوطه به «اتحادیه» تفویض می‌شود و اجرای صحیح وظایف تفویض شده و ارائه گزارش عملکرد به دستگاه‌های مربوطه؛

 ٨-١٨-کوشش برای مقید و ملزم نمودن اعضا به اجرای صحیح مقررات اقتصادی و رعایت شئون تجاری کشور؛

 ٨-١٩-اطلاع رسانی و پیگیری های حقوقی برای جلوگیری از تولید محصولات غیر استاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و معاضدت نهادها و سازمانهای مسئول؛

 ٨-٢٠-هماهنگی و کمک در معرفی اعضا جهت عضویت در سازمان های تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با فعالیت های «اتحادیه»؛

 ٨-٢١-صیانت از حقوق معنوی اعضا از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذیربط؛

 ٨-٢٢-ارائه خدمات مشاوره‌ای برای انعقاد قراردادها و تفاهم نامه ها و پروتکل های فنی بین اعضا «اتحادیه» با نهادهای داخلی و خارجی؛

٨-٢٣-تشویق و راهنمایی اعضا به اجرای صحیح مقررات اقتصادی و رعایت شئون تجاری کشور و مفاد اساسنامه و ضوابط «اتحادیه» عنداللزوم از طریق گروه داوری؛

 

فصل سوم-عضویت و شرایط آن

ماده ۹ -عضویت و شرایط آن:

کلیه فعالین حقیقی و حقوقی که در تولید و صادرات پوست، سالامبور، وت‌بلو، کراست، چرم و محصولات چرمی، پشم، کرک و مو فعالیت دارند، می توانند با داشتن شرایط زیر به عضویت اتحادیه درآیند:

الف)داشتن تابعیت ایرانی

ب) دارا بودن کارت بازرگانی یا کارت عضویت معتبر در اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور

ج) دارا بودن مجوز های لازم از مراجع ذی‌صلاح قانونی

د)پذیرش و رعایت مفاد اساسنامه

ه)پرداخت ورودیه و حق عضویت سالانه

٩-١- انواع عضویت عبارت است از:

الف)اصلی: شامل افراد حقیقی و حقوقی است که مستقیما مشغول به تولید و صادرات موضوع اتحادیه و دارای کارت بازرگانی می باشند.

ب)وابسته: شامل افراد حقیقی و حقوقی که به صورت غیر مستقیم در خدمت فعالیت های اصلی اتحادیه می باشند.

ج)افتخاری: شامل آن دسته از افراد نخبه و صاحب نظر داخلی و خارجی.

تبصره ۱-مدت اعتبار کارت های عضویت اتحادیه صادره از تاریخ صدور به مدت یک سال شمسی بوده و عضو موظف به تمدید آن میباشد.

تبصره ۲ - حضور اعضای وابسته و افتخاری در جلسات اتحادیه بدون حق رای خواهد بود.

 تبصره ۳-در صورتی که هر یک از اعضا بنا به دلایلی که ذیلاً احصا می‌شود، شرایط عضویت را از دست بدهد، ادامه عضویت ایشان کان لم یکن تلقی می گردد.

٣-١- از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده (۹) این اساسنامه.

٣-٢- انحلال و یا عدم فعالیت مرتبط با موضوع اتحادیه

٣-٣- محرومیت اجتماعی و یا اقتصادی بر مبنای احکام مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران

٣-۴- پذیرش مجدد اعضایی که به هر نحو عضویت آنها لغو گردیده است مشمول شرایط ورود اعضاء جدید خواهد بود.

ماده ۱۰-حقوق و وظایف اعضا:

کلیه اعضای اتحادیه موظف به رعایت مفاد اساسنامه و مقررات و آیین نامه های مصوب هیئت مدیره و مقید به همکاری جهت دستیابی به اهداف اتحادیه می باشند

تبصره ١- زایل شدن هر یک از شروط پذیرش عضویت برای هر یک از اعضا در طول مدت عضویت موجب تعلیق آن عضو خواهد شد

تبصره ۲- تعلیق نوعی توقف عضویت است که با زایل گردیدن هر یک از شرایط عضویت به وجود می‌آید. در صورت اعاده شرایط زایل شده، مجدد عضویت واجد اعتبار خواهد شد و عضو محق به استفاده از حقوق قانونی خویش می شود، منوط به اینکه حق عضویت و دیگر تعهدات مالی خود نسبت به اتحادیه را برای کل دوره تعلیق پرداخت نماید.

 تبصره ۳- آن دسته از اعضا که به هر دلیل شرایط عضویت خود را از دست بدهند حق شرکت در مجامع عمومی، رای دادن و نامزد شدن برای ارکان و استفاده از خدمات «اتحادیه» را نخواهند داشت.

 

فصل چهارم- ارکان

ماده ۱۱-ارکان «اتحادیه» عبارتند از :

-مجمع عمومی

-هیئت مدیره

-بازرس

ماده ١٢-مجمع عمومی:

مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم گیری و متشکل از اعضا یا نمایندگان رسمی اعضای «اتحادیه» می باشد.

١٢-١- دعوت هر نوبت از مجامع عمومی با یکبار درج آگهی در جراید کثیرالانتشار منتخب اتحادیه و حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز قبل از تاریخ جلسه و با اعلام دستور جلسه، روز، ساعت و محل برگزاری و مقام دعوت کننده مجمع صورت می‌پذیرد. ضمناً دعوت نامه جداگانه‌ای توسط مقام دعوت کننده برای اعضا ارسال می گردد. همزمان با انتشار آگهی دعوت در جراید کثیرالانتشار منتخب مقام دعوت کننده باید از طریق اطلاع رسانی به مدیریت امور تشکل های اتاق ایران نسبت به قرار دادن آگهی دعوت در وبگاه رسمی اتاق ایران هماهنگی نماید.

١٢-٢- نماینده هر عضو حقوقی و حقیقی در «اتحادیه» جهت شرکت در مجامع عمومی و انشاء رای باید عضو هیئت مدیره یا مدیرعامل عضو مربوطه و دارای معرفی نامه رسمی از سوی شرکت یا شخص حقیقی باشد. نماینده مزبور مکلف است شخصیاً و اصالتاً در مجامع شرکت کرد و اجازه توکیل این حق را به غیر ندارد.

 تبصره: هر یک از اعضا نمیتوانند وکالت بیش از دو نفر دیگر را داشته باشند.

١٢-٣- اخذ رای در مجامع عمومی «اتحادیه» به‌صورت علنی می‌باشد مگر زمانی که رای گیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیئت مدیره و بازرسان باشد و یا به صلاح دید مجمع عمومی در موارد دیگر تصمیم به اخذ رای کتبی نماید.

١٢-۴- نماینده اتاق ایران رسمیت جلسه را اعلام و بلافاصله از میان اعضای حاضر نسبت به انتخاب هیئت رئیسه مجمع مرکب از یک رئیس، دو ناظر و یک منشی برای اداره جلسه، رای گیری خواهد کرد. سپس هیئت رئیسه منتخب اداره جلسه را به عهده می‌گیرد.

١٢-۵- مصوبات مجمع در چارچوب اساسنامه «اتحادیه» برای کلیه اعضاء لازم‌الاتباع می باشد.

١٢-۶- منشی جلسه موظف است صورتجلسه ای مشتمل بر کلیه مصوبات مجمع را تنظیم و منضم به فهرست اعضای حاضر به امضای هیات رئیسه مجمع و نماینده اتاق ایران برساند.

١٢-٧- حضور نماینده اتاق ایران در کلیه جلسات مجمع عمومی (عادی و فوق العاده) به عنوان ناظر ضروری است و بدون حق رای اظهار نظر خواهد نمود.

١٢-٨- دبیرخانه «اتحادیه» باید رونوشتی از صورتجلسات مجامع عمومی (عادی و فوق العاده) منضم به فهرست حاضرین در جلسات را برای اتاق ایران ارسال نماید.

ماده١٣- مجامع عمومی بر دو نوعند:

- مجمع عمومی عادی و عادی به طور فوق العاده،

-مجمع عمومی فوق العاده.

ماده ١۴- مجمع عمومی عادی یک نوبت در سال و در ظرف سه ماهه اول سال مالی وفق ماده ١٢-١ تشکیل می‌گردد. تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به هر تعداد که لازم باشد بلامانع است.

ماده ١۵- وظایف مجمع عمومی عادی و عادی به طور فوق‌العاده:

استماع گزارش عملکرد مالی و اجرایی هیئت مدیره؛

 استماع گزارش بازرس؛

تصویب گزارش عملکرد اجرایی، مالی و ترازنامه سالیانه «اتحادیه»؛

 استماع گزارش هیئت مدیره پیرامون برنامه و بودجه سال مالی جدید؛

تصویب مبلغ ورودیه، حق عضویت سالانه اعضا و برنامه و بودجه پیشنهادی؛

 انتخاب یا عزل فردی و جمعی از اعضای اصلی یا علی‌البدل هیئت مدیره؛

انتخاب یا عزل بازرسان اصلی یا علی‌البدل؛

 انتخاب روزنامه کثیرالانتشار.

تبصره: هیئت مدیره می بایست حداقل ۲۰ روز پیش از تاریخ مجمع گزارش‌های خود را آماده و جهت بررسی به بازرس ارائه نماید.

ماده ١۶- هیئت مدیره بایستی حداقل ۲۰ روز قبل از اتمام مدت ماموریت اعضای هیئت مدیره اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی وفق ماده ١٢-١ بنماید. درهرصورت تا زمان انتخاب هیئت مدیره جدید هیئت مدیره قبلی دارای مسئولیت خواهد بود.

ماده ۱۷- مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده در مواقع ضروری به دعوت هیات مدیره یا بازرس با رعایت ماده ١٢-١ اساسنامه تشکیل می گردد.

ماده ۱۸ - مجامع عمومی عادی و عادی به طور فوق‌العاده با حضور اکثریت نسبی اعضای اصلی رسمیت پیدا می‌کند و مصوبات آن با آراء مثبت نصف به علاوه یک از اعضا حاضر در جلسه معتبر میباشد، در صورت نرسیدن جلسه به حد نصاب، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز پس از نوبت اول با رعایت ماده ١٢-١ اساسنامه برگزار خواهد شد. جلسه نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای نرخ به علاوه یک اعضای حاضر به تصویب می رسد.

ماده ١٩- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده:

 الف) تغییر و اصلاح اساسنامه «اتحادیه»؛

 ب) انحلال «اتحادیه» و انتخاب اعضای هیئت تصفیه؛

ج) سایر مواردی که در اختیار مجمع عمومی عادی نمی باشد.

ماده ٢٠- مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل دو سوم اعضای اصلی «اتحادیه» اسمیت پیدا می‌کند و تصمیمات مجمع با دو سوم آراء مثبت از اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ٢١- در صورت به حد نصاب نرسیدن جلسه مجمع عمومی فوق العاده، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف ۲۰ روز پس از نوبت اول با رعایت ماده ١٢-١ اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور نصف به علاوه یک از اعضا و در غیر این صورت در نوبت بعد با هر تعداد از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای مثبت دوسوم اعضای حاضر معتبر خواهد بود.

ماده٢٢- با تشخیص ضرورت تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده و یا مجمع عمومی فوق العاده توسط بازرس، مراتب به هیئت مدیره اعلام و هیئت مدیره مکلف است حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ وصول درخواست بازرس، وفق ماده ۱۲ اساسنامه برای تشکیل مجمع عمومی دعوت به عمل آورد. در صورت استنکاف هیئت مدیره، بازرس می تواند را با رعایت ماده ١٢-١ اساسنامه اقدام به برگزاری مجمع نماید.

 ماده ۲۳- با درخواست کتبی حداقل یک سوم اعضای اصلی مبنی بر تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده یا مجمع عمومی فوق‌العاده، هیئت مدیره باید حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضا را جهت تشکیل مجمع طبق ماده ١٢-١ دعوت نماید. در صورت استنکاف هیئت مدیره درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع عمومی را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف ۱۵ روز طبق ماده ١٢-١ از اعضا دعوت کند و چنانچه بازرسی نیز امتناع کند درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع عمومی را از اتاق ایران بخواهند و اتاق ایران باید پس از بررسی و حصول اطمینان از عدم توجه هیئت مدیره و بازرس به درخواست اعضا نسبت به دعوت از اعضا برای تشکیل مجمع عمومی با رعایت کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام نماید.

ماده ۲۴- در صورت استعفا از عضویت، اخراج و یا انحلال عضو حقوقی که نماینده آن در ارکان «اتحادیه» دارای سمتی است، ماموریت آن نماینده نیز به تبع وی منتفی و زایل خواهد شد.

ماده ۲۵- چنانچه نماینده عضو حقوقی «اتحادیه» پس از انتخاب در ارکان، به هر دلیلی از شرکت متبوع خود خارج گردد، پس از اعلام به خودی خود از سمتی که در «اتحادیه» دارد معزول وهیچ گونه سمتی در «اتحادیه» نخواهد داشت و سمت نامبرده به عضو علی البدل تفویض و در صورت نیاز، برابر مقررات انتخابات به عمل خواهد آمد.

تبصره: هیئت مدیره شرکتی که نماینده اش به عضویت در ارکان «اتحادیه» انتخاب شده است، چنانچه نماینده اش،به هر دلیلی، از عضویت در شرکت متبوع خارج شود، باید مراتب را به صورت مکتوب به «اتحادیه» اعلام کند.

ماده ٢۶- هیات مدیرها:

٢۶-١- هیئت مدیره «اتحادیه» مرکب است از (۵) نفر عضو اصلی و (٢) نفر عضو علی البدل که به وسیله مجمع عمومی عادی و یا عادی به طور فوق‌العاده از بین نمایندگان اعضای اصلی «اتحادیه» برای مدت سه سال از بین اعضاء حاضر و یا نمایندگان آنان که دارای کارت معتبر اتحادیه باشند انتخاب می‌شوند و ملزم به رعایت مفاد اساسنامه هستند و به صورت افتخاری فعالیت می نمایند.

٢۶-٢- بعد از اختتام دوره مدیریت هیئت مدیره تا انتخاب هیئت مدیره جدید، کلیه مسئولیت ها همچنان به عهده اعضای هیئت مدیره قبلی خواهد بود و انتخاب هر یک از اعضای هیئت مدیره قبلی برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

ماده ٢٧- هیئت مدیره در اولین جلسه ای که حداکثر ظرف یک هفته بعد از انتخاب آنها تشکیل می‌شود از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس و دو نفر را به عنوان نایب رئیس و یک نفر به عنوان خزانه دار و یک نفر به عنوان منشی هیئت مدیره انتخاب خواهد نمود.

ماده ٢٨- مدت تصدی هر یک از سمت های اعضای هیئت مدیره بیش از مدت عضویت آنها در هیئت مدیره نخواهد بود. متصدیان هر یک از قسمت ها توسط هیئت مدیره قابل عزل و یا تجدید انتخاب می باشند.

ماده ٢٩- هیئت مدیره حداقل ماهانه یکبار به دعوت کتبی رئیس و در غیاب ایشان یکی از نایب‌رئیس تشکیل جلسه خواهد داد. جلسه هیئت مدیره در مرکز اصلی اتحادیه یا در محل دیگری که در دعوتنامه معین شده است تشکیل خواهد شد.

ماده ٣٠- در صورت استعفا، فوت و یا عزل هر یک از اعضاء هیئت مدیره، عضو علی البدلی که در انتخابات رای بیشتری داشته است، برای باقیمانده دوره هیئت مدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد.

ماده ۳۱ - جلسات هیئت مدیره با حضور حداقل ٣ نفر از اعضای اصلی هیئت مدیره رسمیت پیدا می‌کند.

 ماده ۳۲ - اداره جلسات هیئت مدیره با رئیس هیئت مدیره و در صورت غیبت او با یکی از نایب‌رئیس است.

ماده ۳۳ - تصمیمات هیئت مدیره با رای حداقل ٣ نفر از اعضای اصلی هیئت مدیره حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۳۴ - از مذاکرات و تصمیمات هیئت مدیره صورت جلسه‌ای توسط یا یکی از اعضای هیئت مدیره تنظیم و فی المجلس به امضای حاضرین می‌رسد.

ماده ۳۵ - هیئت‌مدیره یک نفر شخص حقیقی را از خارج از اعضای هیئت مدیره به طور تمام وقت به عنوان دبیر انتخاب و استخدام می نماید.

 تبصره ١- هیئت مدیره می‌تواند با مسئولیت خود بخشی از اختیارات خود را به دبیر تفویض نماید.

 تبصره ٢- سه جلسه غیبت متوالی و یا ۶ جلسه غیبت غیر متوالی در طول یکسال در جلسات هیئت مدیره به منزله عزل از عضویت هیئت مدیره می باشد و عضو علی البدل جایگزین عضو معزول می گردد.

 تبصره ۳- دبیر می تواند در جلسات هیئت مدیره بدون حق رای شرکت‌کند.

 ماده ۳۶- برای انجام امور اداری و اجرایی اتحادیه دبیرخانه تحت مدیریت دبیر و زیر نظر هیئت مدیره تاسیس می گردد.

ماده ٣٧- وظایف و اختیارات هیات مدیرها:

هیئت مدیره نماینده قانونی «اتحادیه» است و از کلیه اختیارات قانونی جهت اداره امور «اتحادیه» برخوردار است. اهم وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر می باشد:

٣٧-١- افتتاح انواع حساب های بانکی به نام «اتحادیه» در بانک های مجاز و واریز کلیه وجوهات اتحادیه و پرداخت هزینه‌ها از این حسابها؛

 ٣٧-٢- تعیین حساب امضاهای مجاز اسناد و مدارک مالی و تعهد آور و اوراق عادی و مکاتبات اداری؛

٣٧-٣- اداره و انجام عملیات مالی و پولی و تعهدات مالی و تحصیل وام طبق اختیارات و ارائه گزارش سالانه عملیات اقدامات مالی خود به مجمع عمومی؛

 ٣٧-۴- عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خرید و فروش و اجاره و تملک اموال منقول و غیر منقول به نام و حساب اتحادیه؛

٣٧-۵- استخدام و عزل و نصب دبیر «اتحادیه» و تعیین حقوق و دستمزد و سایر پرداخت ها؛

٣٧-۶- اقامه یا استرداد هرگونه دعوی حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و پرداختن به امر دادرسی از حق تجدید نظر در دادگاه های استان و دیوان عالی کشور، مصالحه، تعیین وکیل، سازش، استفاده از حقوق و تکالیف مربوط به داوری؛

٣٧-٧- انجام اموری که طبق موازین قانونی برای اداره «اتحادیه» و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت داشته و در اساسنامه منع نشده باشد؛

 ٣٧-٨- تعیین و اعزام نماینده به شوراها، کمیسیون ها، کمیته ها، هیئت ها و مراجع داخلی و خارجی؛

 ٣٧-٩- تدوین و تصویب مقررات و آیین نامه های داخلی برای اداره بهتر امور «اتحادیه» در چهارچوب اساسنامه؛

٣٧-١٠- تدوین برنامه و بودجه «اتحادیه» جهت ارائه به مجمع عمومی؛

٣٧-١١-  تهیه صورت دارایی و دیون «اتحادیه»، تنظیم ترازنامه و حساب عملکردهای سال گذشته جهت ارائه به مجمع عمومی؛

٣٧-١٢-  ارسال گزارش‌های سالانه از عملکرد «اتحادیه» به اتاق ایران؛

 ٣٧-١٣- تعیین و تصویب حقوق، مزایا و پاداش مدیران، مشاوران و کارشناسان بر اساس پیشنهاد دبیر؛

 ٣٧-١۴-  تدوین سیاستها و خط مش های کلان «اتحادیه» جهت ارائه به مجمع عمومی؛

 ٣٧-١۵- تهیه شیوه ها و راهکارهای اجرایی جهت تحقق سیاستها و برنامه های «اتحادیه»؛

٣٧-١۶- همکاری با اتاق ایران، اتاق‌های شهرستان‌ها، اتاق ها و شوراهای مشترک بازرگانی تشکل‌های اقتصادی به منظور ایجاد هم افزایی، جلوگیری از موازی کاری و پیشبرد اهداف قانونی؛

ماده ٣٨- اختیارات دبیر را هیئت مدیره تعیین می کند. اهم وظایف دبیر به شرح زیر می باشد:

٣٨-١-  تهیه و تدوین برنامه های (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) «اتحادیه» و ارائه آن به هیئت مدیره جهت بررسی و تصویب؛

 ٣٨-٢-  تهیه و تدوین پیش‌نویس بودجه «اتحادیه» و ارائه آن به هیئت مدیره؛

٣٨-٣-  تهیه ساختار سازمانی مناسب برای انجام امور برنامه‌ریزی و اجرایی اتحادیه و ارائه آن به هیئت مدیره جهت بررسی و تصویب؛

٣٨-۴-  دبیر بایستی دفاتر، اسناد، صورت‌های مالی، وصولی ها و پرداخت های «اتحادیه» را کنترل نموده و بر فرایند ثبت، ضبط، نگهداری و حفظ اسناد نظارت نماید و با درخواست بازرس مبنی بر بررسی دفاتر و اسناد مالی «اتحادیه»، در محل دبیرخانه اسناد مذکور را در اختیار بازرس قرار دهد.

٣٨-۵- تعیین کارگروه های تخصصی در راستای پیشبرد اهداف قانونی «اتحادیه»؛

٣٨-۶- انتخاب دبیران کمیسیون های تخصصی و تهیه و تدوین شرح وظایف آنها و پیشنهاد به هیئت مدیره جهت بررسی و تصویب؛

٣٨-٧- ارائه گزارش عملکرد اتحادیه به هیئت مدیره؛

٣٨-٨- ارائه گزارش های سالانه عملکرد و مالی هیئت مدیره که به تایید باز رسیده است به اعضای اتحادیه.

ماده ٣٩- بازرس:

٣٩-١- یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل از داخل یا خارج از اعضا توسط مجمع عمومی عادی برای مدت یک سال انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد آنها برای دوره‌های بعدی بلامانع است. افرادی که نامزد پست بازرس «اتحادیه» می‌شوند باید تجربه و آشنایی کافی با وظایف و مسئولیت‌های بازرس را داشته باشند.

٣٩-٢- در صورت فوت، استعفا یا سلب شرایط مندرج در ماده ۲۵ اساسنامه از بازرس اصلی، وظیفه او را بازرس علی البدل انجام خواهد داد.

ماده۴٠- وظایف خزانه دار:

خزانه دار مسئول اداره امور مالی اتحادیه بوده و موظف است دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی اتحادیه راتنظیم، وصول ها و پرداختی‌ها را کنترل و اسناد مربوط به آن را ثبت و ضبط و نگهداری و حفاظت نماید و با درخواست بازرس مبنی بر بررسی دفاتر و اسناد مالی اتحادیه، با اطلاع رئیس هیئت مدیره در محل دبیرخانه اسناد مذکور را در اختیار بازرس قرار دهد.

ماده ۴۱-وظایف بازرس:

 ١۴-١-  نظارت بر کلیه اقدامات و عملیات هیئت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه مصوبات مجامع عمومی و قوانین جاری کشور از وظایف بازرس می باشد و در صورت مشاهده تخلف از طریق دبیرخانه مراتب را به هیئت مدیره اطلاع و رفع آن را درخواست می نماید

١۴-٢- بازرس ترازنامه و گزارش های تهیه شده توسط هیئت مدیره برای تصمیم به مجمع عمومی سالانه و همچنین در صورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی اتحادیه را مورد بررسی قرار می‌دهد و موضع از نظر خود را به صورت مکتوب در اختیار مجمع عمومی بگذارد

١۴-٣-  بازرس حداقل ۱۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش مکتوب خود را جهت اطلاع اعضا تهیه و به دبیرخانه ارائه خواهد نمود

١۴-۴-بازرس موظف است یک نسخه از گزارش های خود را به دبیرخانه اتحادیه تحویل دهد.

 

فصل پنجم- منابع مالی

 

ماده۴٢- منابع مالی اتحادیه عبارتند از :

۴٢-١- ورودیه عضویت ؛

۴٢-٢- حق از عضویت سالانه؛

۴٢-٣- هدایا، عطایا و قبول وصیت و کمک های نقدی و غیر نقدی اعضا یا اشخاص ثالث، وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی و نهادها و سازمان‌های عمومی؛

۴٢-۴-وجوه حاصل از ارائه خدمات به اعضا؛

ماده ۴٣- داوطلبین عضویت در «اتحادیه» باید منابع ورودی را به حساب «اتحادیه» واریز و قبض رسید آن را به دبیرخانه تسلیم نمایند.

ماده ۴۴-هر عضو علاوه بر ورودیه باید سالانه مبلغ حق عضویت تعیین شده را به حساب اتحادیه واریز و قبض رسید آن را نیز تحویل دبیرخانه نماید.

ماده ۴۵- مبلغ ورودیه و مبلغ عضویت سالیانه با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تعیین خواهد شد. در ضمن مجمع عمومی می تواند اختیار خود را در این زمینه به صورت سالانه به هیئت مدیره تفویض کند.

ماده ۴۶- اتحادیه می تواند از هدایا، عطایا، وقف، قبول وصیت و کمک‌های نقدی و غیر نقدی اعضا یا اشخاص ثالث، وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی و نهادها و سازمان‌های عمومی برخوردار گردد و چنانچه ضرورت اقتضا نماید با تصویب هیئت مدیره حق تسهیل اعتبار و اخذ وام از بانک ها  و موسسات اعتباری یا از شرکت‌ها و اشخاص عضو را دارد.

ماده ۴۷- هیئت مدیره می‌تواند با ارائه خدمات به اعضا و غیر اعضا، برگزاری نمایشگاه‌ها و سمینارهای تخصصی، تشکیل کارگروه های آموزشی، انتشار کتب و نشریات و نظایر آن و اعزام هیئت های تجاری و بازاریابی و غیره هزینه‌های اتحادیه را تامین کند.

 ماده ۴۸- کلیه مدارک مالی و چکها و اسناد تعهد آور به امضاء رئیس و خزانه‌دار متفقاً با مهر اتحادیه معتبر خواهد بود. در غیاب رئیس یکی از نایب رئیس و در غیاب خزانه‌دار منشی هیئت مدیره آنها را امضا خواهند نمود. درضمن اوراق عادی و مکاتبات اداری و معمولی با امضاء رئیس یا یکی از نایب رئیس و یا دبیر اتحادیه همراه با مهر اتحادیه معتبر خواهد بود.

 

فصل ششم- انحلال و تصفیه

ماده ۴٩- اتحادیه به موجب تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده منحل می‌شود.

ماده ۵٠- چنانچه انحلال «اتحادیه» از سوی مجمع عمومی فوق‌العاده باشد مجمع مزبور هیئت تصفیه‌ای را متشکل از سه نفر از نمایندگان انتخاب می‌کند. انتخاب اعضای هیئت مدیره «اتحادیه» قبل از انحلال، در مقام اعضاء هیئت تصفیه بلامانع است.

ماده ۵۱ - پس از اعلام انحلال «اتحادیه» و تعیین اعضای هیئت تصفیه، مدیران سابق «اتحادیه» مکلفند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه اتحادیه را با تنظیم صورتجلسه تحویل هیئت تصفیه نمایند.

ماده ۵۲ - هیات تصفیه با نظارت نماینده اتاق ایران وضعیت بدهی ها و دارایی ها را روشن می کند و پس از تسویه، کلیه اموال منقول و غیرمنقول باقی‌مانده به اتاق ایران واگذار خواهد شد.

ماده ۵۳ - وظایف و تکالیف و اختیارات هیئت تصفیه در رابطه با اموال موجود و مطالبات و دیون «اتحادیه» و به طور کلی امر تصفیه طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ١٣۴٧/١٢/٢۴ و مفاد اساسنامه خواهد بود.

 

فصل هفتم- مواد متفرقه

ماده ۵۴-  «اتحادیه» به منظور پیشبرد اهداف و ایفای وظایف خود می‌تواند به تعداد مورد نیاز کمیسیون‌های تخصصی دائم یا موقت از بین مدیران و اعضای «اتحادیه» و یا خارج از آن تشکیل دهد. وظایف و نوع فعالیت هر کمیسیون، تعداد اعضای آن و طرز انتخاب آنان، چگونگی فعالیت و اداره و نیز نحوه انحلال آن بر اساس آیین نامه ها و مقرراتی خواهد بود که توسط هیئت مدیره تهیه و تصویب خواهد شد.

ماده ۵۵ -«اتحادیه» می تواند به تعداد مورد نیاز از مشاورین بازرگانی، گمرکی، بانکی، ارزی، بیمه، بازرسی، حمل و نقل و ترانزیت، حقوقی، نمایشگاهی، انفورماتیک، اقتصادی و ...، خارج از اعضای «اتحادیه» جهت بهبود و پیشبرد امور خود بهره گیری نماید.

 ماده ۵۶ -حکمیت:

 «اتحادیه» می‌تواند در حوزه تخصصی خود اقدام به امر حکمیت (داوری) نماید، در این صورت هیئت‌مدیره می‌توانند از خدمات مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران استفاده کند.

 ماده ۵۷- در صورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد این امر توسط اتاق ایران صورت می پذیرد و نظر اتاق در این خصوص قطعی و لازم الاتباع خواهد بود.

 ماده ۵۸-رعایت کلیه مصوبات آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اتاق ایران برای کلیه اعضا و ارکان اتحادیه لازم‌الاجرا می‌باشد.

 ماده ۵۹- این اساسنامه در (٧) فصل و (۵٩) ماده (١٣) تبصره در تاریخ ١٣٩٧/١٩/٠٣ به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده «اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران» رسیده است.

 

 

دی ان ان